Bedrijfsprocessen beschrijven
Steeds meer bedrijven en overheidsinstellingen komen tot het besef dat BPM (Business Process Management) het hart van de organisatie vormt. Hoe komt een product of dienst tot stand en welke mensen en apparatuur zijn er nodig om dit doel zo effectief mogelijk te bereiken. Ook is het belangrijk om te weten welk organisatiemodel het beste past bij het bedrijf om de concurrentie voor te blijven. Het beschrijven van processen is een onderdeel van BPM.
Links naar de artikelen die in de korte hoofdstukjes besproken worden vindt u onderaan dit artikel.
Het nut van processen beschrijven
Het procesgericht denken en handelen zijn de belangrijkste middelen van elke organisatie, zeker in de administratieve organisatie (ao). De processen worden doorgaans gemodelleerd met behulp van speciale software, hoewel dat niet strikt noodzakelijk is. Het procesgericht denken is afkomstig uit de industrie waar al sinds de jaren vijftig met processen wordt gewerkt.
Hoe bedrijfsprocessen beschrijven
In feite is alles wat te maken heeft met de totstandkoming van een dienst of product een onderdeel van het hele hoofdproces. Dat hoofdproces, ook wel procesmodel genoemd, is weer onderverdeeld in processen en deze kunnen weer subprocessen bevatten. Zijn alle processen beschreven dan is het vrij gemakkelijk om fouten te traceren, onderdelen te vervangen of processen aan te passen aan de strategie.
Met welke software processen beschrijven
In dit artikel echter worden een tweetal softwarepakketten besproken die handig zijn om een procesmodel tot stand te brengen. De zeer professionele BPM|One van Pallas Athena en het gratis programma BizAgi worden nader bekeken. Welke symbolen worden er gebruikt in een stroomschema en hoe wordt een en ander beschreven.
Elk bedrijf, firma of overheidsinstantie wil weten wat er binnen de organisatie gebeurt en hoe efficiënt de processen zijn. Hoe komt een product of dienst tot stand en welke mensen en apparatuur zijn…
Het is belangrijk om de processen binnen het bedrijf te herkennen en de samenhang te analyseren. Een bedrijfsproces kan een draaiboek zijn voor de ontvangst van gasten maar ook wat er allemaal komt ki…
Steeds meer bedrijven en overheidsinstellingen komen tot het besef dat BPM (Business Process Management) het hart van de organisatie vormt. Daarom is het nuttig om bedrijfsprocessen in kaart te brenge…
Gepubliceerd door Bertvdw op 05-11-2010, laatst gewijzigd op 19-09-2015. Het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Bronnen en referenties
- Business Proces Magazine
- Kennisportal.com
- Foto's Infonu, BizAgi: Flickr.com,